Nieuwe projecthuisstijl

Medio 2023 komt de pilotfase van het Jonge Mantelzorg Vriendelijke School-project ten einde. Op dit moment nemen nog zo’n acht lokale JMZ-ondersteuningsorganisaties deel aan de pilot samen met scholen voor primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs. Een vergelijkbaar aantal scholen en ondersteuningsorganisaties heeft hun deelname inmiddels afgerond. De eerste bevindingen uit de pilot blijken positief en zullen later dit jaar gedeeld worden.

Het Jonge Mantelzorg Vriendelijke School-project bevordert bewustwording over de gevolgen van een mantelzorgsituatie voor leerlingen en studenten en biedt het onderwijs handvatten om deze jongeren te kunnen signaleren en waar nodig te ondersteunen. Schoolgaande mantelzorgers ervaren namelijk nog relatief weinig steun in het onderwijs, terwijl een aanzienlijk deel van hun ontwikkeling daar plaatsvindt. In het onderwijs valt nog veel winst te behalen, zodat jonge mantelzorgers - net als leeftijdsgenoten zonder zorgsituatie thuis - zich kansrijk en gezond kunnen ontwikkelen.

We hopen het project in schooljaar 2023/2024 verder uit te rollen in samenwerking met belangrijke spelers uit de onderwijssector. Om dit project nog meer cachet te geven, is er een speciale projecthuisstijl ontwikkelt door productiebedrijf Sausmakers in samenwerking met ontwerper en ervaringsdeskundige Camiel Derkx. Ook is de mening van de jonge mantelzorg-ambassadeurs van de Klankbordgroep van JMZ Pro meegenomen in het ontwerpproces.

Hierbij presenteren wij met trots het hoofdbeeldmerk van de nieuwe projecthuisstijl. In het logo is een hand met een uitgestoken wijsvinger te zien en staat symbool voor meerdere facetten van de Jonge Mantelzorg Vriendelijke School, waaronder:

• Richtinggevend: kijk dit is een jonge mantelzorg vriendelijke school.

• Opgestoken vinger van jonge mantelzorgers: ik heb hulp nodig / ik heb een vraag / zie mij!

• Opgestoken vinden van onderwijsprofessionals: ik heb de nodige kennis / ik signaleer iets (en weet wat ik moet doen).

• Daarbij staat de opgestoken vinger in de Nederlandse gebarentaal o.a. voor: (let op) dit is belangrijk / (jonge mantelzorgers op) de eerste plaats / kijk hiernaar.